Rid aldrig ..... !!!

Några tips bara :)

Rid aldrig i hotpants med endast schabrak, longeringsgjord, hackamore, barfota i upp- och nerförsbackar.
Longeringsgjorden skaver, voltigegjord är mkt bättre för den kan man liksom inte kasa över.
Låren klibbar fast i schabraket för du har inget tyg emellan och utan skor har du i princip inga skänklar.
Och samtidigt som du har svårt att sitta pga ovanstående så lägg till upp- och nerförsbackar där du kasar fram och tillbaka.
I den situationen gör hackamoret inte speciellt stor nytta på en pigg häst.
Hackamoret är väldigt bra när man ska ut och beta , eller kanske med sadel så att man iaf sitter ordentlig men det är inte att rekommendera barbacka med longeringsgjord, och det gör väldigt ont att trava med den gjorden, skritta rakt fram går an men inte mer.

Bara ett tips från mig, jag prova själv igår och jag gör inte om det.

Har ni någonsin ridit barfota? det är en väldigt märklig känsla att skänkla utan skor, det är mjukt men hästen bryr sig inte om dina skänklar.
Och har man en häst som älskar gräs så kan man inte hindra den med hackamoret heller den bara drar ner huvudet när den vill då.

Rida barfota kan jag göra fler gånger men inte med longeringsgjord eller hackamore det är en sak som e säker, skulle vara om jag bara ska ut och beta han och han ska stå stilla.

Var fresten och tävlade i fredas, fick rida programmet två gånger efter varandra, tror om jag räknat rätt att jag var uppe på 75% av 100% ca 200p på bägge och det är inte dåligt när max e 270p.

Helt klart nöjd, synd att hästen inte e lika framåt på banan när han tävlar som han e annars bara då hade vi fått ännu mer poäng. Nästa gång ska jag nog ta ett annat program ist, nu har jag ju ridit detta fyra gånger så jag får se om jag hittar ngt annat roligt ist.

Mvh

Kommentarer
Postat av: j

Gud vilken fin/rolig blogg du har :)

2010-10-16 @ 19:38:43
URL: http://juliahbjork.blogg.se/
Postat av: jonna

behöver du skänkla din häst fast din häst är pigg?



'' och utan skor har du i princip inga skänklar.''



''I den situationen gör hackamoret inte speciellt stor nytta på en pigg häst.''



^^

2011-05-24 @ 16:06:35
URL: http://livetisadeln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0