Allroundhäst eller vad ?

Idag tänkte jag faktiskt skryta lite om min häst för jag anser att han e en väldigt bra allroundhäst enligt mig.
Här är en liten lista på allt man kan göra med honom:

* Man kan rida dressyr
* Man kan hoppa
* Man kan rida 2 på samma gång
* Man kan tolka efter honom
* Man kan rida med Westernutrustning
* Man kan rida barbacka
* Man kan rida i grimma och grimskaft ( I paddock, har aldrig provat ute )
* Man kan köra häst och vagn med honom

Ja det var allt jag kom på nu men det är väl inte så dåligt för en och samma häst, det finns säker fler som kan allt det någonstans.

I förrgår var jag och tränade och vi tränade på halter faktiskt, tänk att det kan vara så jäkla svårt att göra en perfekt halt.
Jisses jag trodde inte det var såååå svårt, men det märktes på min häst för varenda gång han nästan stod still så drog han och ville iväg igen, eller ställde sig på snedden.
Tränaren sa att det var för att det var jobbigt att komma under sig och stanna på alla fyra, han jämförde det med när vi står still.
Det är inte ofta vi står rätt upp och ner utan vi vilar ofta på det ena eller det andra benet och det har han ju rätt i. Det är ungefär samma för hästen det är jobbigt att stå rätt upp och ner.

Jag fick också rådet att jobba loss han i halten på samma sätt som när man rider fortare men det var inte heller speciellt lätt.
Men det coola var att när han visa så kände man precis hur hästens kropp rörde sig i de olika ställningarna och när han höjde ryggen.

Så detta ska jag öva på själv , han sa också att man kände i höfterna vart hästen var på väg, skumt , jag måste nog vänja mig vid jämna stigbyglar så att jag verkligen sitter mitt på och känner det. Vem vet hästen kanske går åt sidan för att jag sitter lite snett, fast han sa visserligen inte att jag satt snett.... hmmm.

Japp vi får väl se hur det går :)

Mvh

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0